Magnezyum Eksikliği Var, Ne Yapmalıyım ?

Magnezyum Eksikliği Var, Ne Yapmalıyım ?

Magnezyum Eksikliği Nedir ?

Günümüzde besinlerin işlenmesi esnasında içeriğindeki magnezyumun azalması ortaya çıkmaktadır. Ya da uzun süre pişirilen sebzelerde magnezyum oranı oldukça azalır. Hem aldığımız besinlerde yer alan magnezyum oranlarının azalması, hem de beslenme alışkanlıklarımızın farklılaşmasıyla magnezyum eksikliği kavramı ortaya çıkar.

Magnezyum eksikliğine tıp dilinde hipomagnezemi denir. Fazla terleyen ya da bazı ilaçları kullanan kişilerde magnezyum atılımı daha fazla olur. Stres ve hamilelik gibi durumlarda vücudun ihtiyaç duyduğu magnezyum miktarı artar. Yaşlandıkça  ya da gastrointestinal hastalıkların varlığından ötürü bağırsaklardaki emilimin azalmasıyla, gerek duyulan magnezyum miktarı artar. Ve vücut gerek duyduğu magnezyumu yeterli miktarda dışarıdan temin edemezse, kemiklerde depolanan magnezyumu tüketmeye başlar.

 

Magnezyum eksikliğine neden olan faktörler;

tip 2 diyabet hastalığı,

uyuşturucu bağımlılığı,

sigara kullanımı,

böbrek ve karaciğer hastalıkları,

yanlış beslenme alışkanlığı,

stresli bir yaşam sürmek,

idrar söktürücü ilaçların aşırı kullanımı,

antibiyotiklerin sık ve düzenli kullanılması,

yetersiz beslenme,

aşırı alkol tüketimi,

çölyak hastalığı,

Crohn hastalığı,

yaşlılıktır.

 

Magnezyum eksikliği belirtileri arasında; iştahsızlık, bulantı, kusma, saç dökülmesi, kabızlık, yorgunluk ve halsizlik sayılabilir. Daha şiddetli vakalarda ise; kas krampları, kardiyak aritmiler, uyuşma, konsantrasyon eksikliği, zihinsel bulanıklık, fibromiyalji görülebilir.

 

Magnezyum eksikliği tedavisinde, magnezyum ilaçları ve magnezyum içeren multivitaminler vardır. Eksikliğin çok yüksek düzeylerde olduğu durumlarda damar yoluyla magnezyum verilebilir. Doğal olarak yüksek oranda magnezyum içeren besinleri tüketmek, sigara ve alkolü bırakmak da tedavi planının içerisinde yer alabilir.

 

Hipomagnezeminin (Magnezyum Eksikliği) Yol Açtığı Sağlık Sorunları:

Osteoporoz (kemik erimesi)

Tip 2 diyabet

Hipoglisemi

Astım ataklarında meydana gelen şiddetlenme

Hipertansiyon

Depresyon

Kalp rahatsızlıkları

Huzursuz bacak sendromu

Solunum rahatsızlıkları

Migren semptomlarında artış gözlenmesi

Ciddi magnezyum eksiklikleri nadir olarak görülse de, bazı insanlar risk grubundadır:

• Böbrek hastalığı olanlar

• Crohn hastalığı veya sindirimi etkileyen rahatsızlığı olanlar

• Paratroid problemi olanlar

• Diyabet ve kanser için belli ilaçlar kullananlar

• Yaşlılar

• Aşırı alkol tüketen bireyler

• Sağlıkçılar

Magnezyum Dozları

Dünya Sağlık Örgütü (WHO) verilerine göre, sağlıklı bir birey günde ortalama olarak 280 ila 350 mg bandında magnezyum almalıdır. İnsanlar genellikle gıdalardan günlük dozajda magnezyumlarını alır ve takviye almasına gerek kalmaz. Yiyeceklerden doğal bir şekilde yüksek seviyede magnezyum almak güvenliyken, diyete büyük miktarlarda takviye eklemek tehlikeli sonuçlar doğurabilmektedir. Magnezyum takviyelerinin bilinçsiz ve aşırı kullanımı toksik olabilir.

 

Doğal Magnezyum Kaynakları Nelerdir?

Ispanak gibi yeşil yapraklı sebzeler, fındık, ceviz, kuru kayısı, badem, karpuz, haşhaş tohumu, roka, şalgam, patlıcan, hurma, pırasa, kereviz, fasulye, bezelye, soya fasulyesi, süt, yoğurt, kabuklu yemişler, muz, avokado, bitter çikolata, ay çekirdeği, susam, dil balığı, tam tahıl gevreği, sert sular doğal magnezyum kaynakları arasında yer alır. Tabii ki bütün yiyecekleri tüketmek ve ayrım yapmamak her zaman en iyi çözümdür. Çünkü işleme esnasında magnezyum kaybı yaşanabilir.

Magnezyum Takviyesi

Magnezyum alınımının artırılması amacıyla birçok insan magnezyum takviyesi tercih ediyor. Fakat birden fazla ek magnezyum çeşidi bulunduğundan, ihtiyaçlarınız için hangisinin uygun olduğunu belirleyip ona göre ilerlenmelidir.

Magnezyum Takviyesi Riskleri:

Yan Etkiler: Alınan magnezyum takviyeleri mide bulantısına, kramplara ve ishale neden olabilmektedir. Magnezyum takviyeleri genel olarak dışkının yumuşamasına sebep olur.

 

Etkileşimler: Magnezyum takviyeleri, kalp ilaçları ve antibiyotikler dahil olmak üzere bazı ilaçlarla etkileşime girebilirler. O yüzden magnezyum takviyesi almadan evvel mutlaka doktorunuzla durumu görüşün.

 

Riskler: Şeker hastalığı, bağırsak hastalığı, kalp hastalığı ve böbrek hastalığı olan kişiler, sağlık uzmanlarıyla konuşmadan evvel magnezyum takviyesi almamalıdır.

 

Aşırı Doz: Magnezyum doz aşımının belirtileri; mide bulantısı, ishal, düşük tansiyon, kas güçsüzlüğü ve yorgunluğunu içerebilir. Çok yüksek dozlarda magnezyum ölümcül olabilmektedir.

Yorum gönder